Monday, June 27, 2011

Pengenalan kepada E-Liquid



E-Liquid atau e-Juice atau kadangkala dikenali sebagai cecair nikotin digunakan untuk menghasilkan wap oleh rokok elektronik ini. Ia biasanya mengandungi perisa, dan terdapat ratusan variasi pilihan perisa yang tersedia. Ada antaranya cuba meniru rasa tembakau yang terdapat pada rokok analog popular yang tertentu, seperti Marlboro, Dunhill, Virginia dan 555. Dan selebihnya adalah terdiri dari perisa-perisa makanan atau minuman atau buah buahan. Antara yang cukup popular adalah Redbull, Coffee, Mint, Blueberry Apple dan Cherry.








Bahan utama dalam e-liquid ini sebenarnya adalah cecair hygroscopic yang mana apabila dipanaskan akan menukarkan kandungan air dalam larutan tersebut menjadi wap seakan asap. cecair hygroscopic yang kerap kita temui di dalam e-liquid yang terdapat Malaysia ini adalah Propylene Glycol (PG) dan Vegetable Glycol (PG). Namun ada sesetengah pengeluar dari luar negara menggunaan Polyethylene Glycol 400 (PEG400) namun secara peribadi, saya belum menjumpai produk e-liquid berasaskan PEG400 ini di Malaysia.




Till later okay.


3 comments:

  1. nak dptkan liqiud ni di melaka cam ner?

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak dptkn liquid d melaka ble contact en rashid d talian 0126852675

      Delete
  2. Are you paying more than $5 / pack of cigarettes? I buy my cigarettes over at Duty Free Depot and this saves me over 60% from cigarettes.

    ReplyDelete